Притяжательный падеж или принадлежность в английском языке (-'s и of)

Урок 81
A

Мы используем -’s (апостроф + s), говоря о принадлежности чего-либо людям или животным:

  • Tom’s computer isn’t working. (компьютер Тома, не the computer of Tom)
  • How old are Chris’s children? (дети Криса, not the children of Chris)
  • What’s (= What is) your sister’s name?
  • What’s Tom’s sister’s name? (имя сестры Тома)
  • Be careful. Don’t step on the cat’s tail.

Заметьте, что вы можете использовать -’s без последующего существительного:

  • This isn’t my book. It’s my sister’s. – Это моей сестры. (= my sister’s book)

Мы не всегда используем -’s с людьми. Например, мы бы использовали of ... в этом предложении:

  • What was the name of the man who phoned you? (фраза ‘the man who phoned you’ (человек, который тебе звонил) – слишком длинная, чтобы поставить после нее -’s)

Заметьте, что мы говорим a woman’s hat (= a hat for a woman = женская шляпка), a boy’s name (= a name for a boy = мужское имя), a bird’s egg (= an egg laid by a bird = яйцо, отложенное птицей) и др.

B

С существительным в единственном числе мы используем -’s:

my sister’s room (= her room - one sister)
Mr Carter’s house (= his house)

С существительными во множественном числе (sisters, friends и др.) мы ставим апостроф в конце слова (-s’):

my sisters’ room (= their room - two or more sisters)
the Carters’ house (= their house - Mr and Mrs Carter)

Если существительное во множественном числе не заканчивается на -s (например, men/women/children/people), мы используем -’s:

the men’s changing room – мужская раздевалка
a children’s book (= книга для детей)

Заметьте, что вы можете использовать -’s после более чем одного существительного:

Jack and Karen’s wedding – свадьба Джека и Карен
Mr and Mrs Carter’s house – дом мистера и миссис Картер

C

Для вещей, идей и др. обычно мы используем of (... of the book / ... of the restaurant и т.п.):

the door of the garage (дверь гаража, не the garage’s door)
the name of the book – название книги
the owner of the restaurant – владелец ресторана

Иногда кострукция существительное + существительное возможна (см. урок 80):

the garage door  the restaurant owner

Мы говорим the beginning/end/middle of ... (начало/конец/середина чего-л.), the top/bottom of ... (верх/низ чего-л., the front/back/side of (передняя/задняя/сторона чего-л.) ... :

the beginning of the month (not the month’s beginning)
the top of the hill – вершина холма
the back of the car – задняя часть автомобиля (сиденье или багажник в зависимости от контекста)

D

Обычно вы можете использовать -’s или of ... для организаций (= группа людей). Т.е. вы можете сказать:

Решение правитильства: the government’s decision или the decision of the government
Успех компании: the company’s success или the success of the company

Также можно использовать -’s, говоря о каких-либо местах. Т.е. вы можете сказать:

the city’s streets – улицы города
the world’s population – население мира
Italy’s prime minister – премьер-министр Италии

E

Вы также можете использовать -’s, выражая время (yesterday / next week и т.п.):

  • Do you still have yesterday’s newspaper?
    У тебя всё ещё есть вчерашняя газета?
  • Next week’s meeting has been cancelled.
    Отменили собрание (которое должно было состояться) на следующей неделе.

Таким же образом и today’s / tomorrow’s / this evening’s / Monday’s и др.

Мы также используем -’s (или -s’ с мн.ч.) с промежутками времени:

  • I’ve got a week’s holiday starting on Monday.
  • Julia has got three weeks’ holiday. (трёх недельный отпуск)
  • I live near the station - it’s only about ten minutes’ walk. – всего лишь около десяти минут ходьбы. (досл.: десятиминутная ходьба)

Упражнения

1. В некоторых из этих предложений более естественно будет использовать -’s или -’. Измените выделенные части, если необходимо.

1.
Who is the owner of this restaurant?
2.
Where are the children of Chris?
3.
Is this the umbrella of your friend?
4.
Write your name at the top of the page.
5.
I’ve never met the daughter of Charles.
6.
Have you met the son of Mary and Dan?
7.
We don’t know the cause of the problem.
8.
Do we still have the newspaper of yesterday?
9.
What’s the name of this street?
10.
What is the cost of a new computer?
Key
11.
The friends of your children are here.
12.
The garden of our neighbours is very nice.
13.
I work on the ground floor of the building.
14.
The hair of Bill is very long.
15.
I couldn’t go to the party of Catherine.
16.
What’s the name of the woman who lives next door?
17.
Have you seen the car of the parents of Mike?
18.
What’s the meaning of this expression?
19.
Do you agree with the economic policy of the government?

Key

2. Как еще можно сказать об этих вещах? Используйте -’s.

1.
a hat for a woman
2.
a name for a boy
3.
clothes for children
4.
a school for girls
5.
a nest for a bird
6.
a magazine for women

Key

3. Прочитайте каждое предложение и напишите новое, начиная с выделенных слов.

  1. The meeting tomorrow has been cancelled.
  2. The storm last week caused a lot of damage.
  3. The only cinema in the town has closed down.
  4. The weather in Britain is very changeable.
  5. Tourism is the main industry in the region.

Key

4. Закончите предложения, используя данную информацию.

  1. If I leave my house at 9 o’clock and drive to the airport, I arrive at about 11.
    So it’s about from my house to the airport. (drive)
  2. If I leave my house at 8.40 and walk to the centre, I get there at 9 o’clock.
    So it’s from my house to the centre. (walk)
  3. I’m going on holiday on the 12th. I have to be back at work on the 26th.
    So I’ve got . (holiday)
  4. I went to sleep at 3 o’clock this morning and woke up an hour later. After that I couldn’t sleep. So last night I only had . (sleep)

Key