Изучаем чешский язык с нуля! |
Урок 15
Текст: «Пражские куранты»
Множественное число существительных мужского и среднего рода
Прочтите текст. Незнакомые слова найдите в словаре. Перескажите по-русски содержание.
STAROMĚSTSKÝ ORLOJ
(Podle Aloise Jiráska: Staré pověsti české)
V Praze na Staroměstském náměstí je stará radnice s velkým orlojem. Když hodiny biji, stoji před orlojem vždy mnoho lidí. Dívají se na ciferník hodin, plný zlatých kruhů, na sochu smrti a lakomce, na dvanáct apoštolů a na kohouta, který kokrhá. Tento orloj sestrojil v patnáctém století mistr Hanuš.
Vypravuje se, že z různých měst a zemí přicházeli lidé a prosili mistra Hanuše, aby jim zhotovil podobné hodiny. Ale starosta města Prahy nechtěl, aby i jiné město mělo takový orloj. Proto se odhodlal k hroznému činu.
Byla noc, na ulicích tma a pusto. Mistr Hanuš seděl ve svém pokoji a pracoval. Tu se otevřely dveře a do pokoje vběhli tři muži, přepadli mistra a oslepili ho.
Zpráva o zločinu se rozlétla po celé Praze. Všude hledali zločince, ale marně.
Mistr Hanuš seděl smutný ve svém pokoji. Na stole ležely plány a kresby, ale mistr neviděl nic. Toužil po práci, neboť práce — to byl jeho život.
Když cítil, že zemře, prosil jednoho svého bývalého žáka, aby s ním šel do Staroměstské radnice. Přišli ke stroji orloje. Slepý mistr naslouchal zvuku hodin a myslel na ty, kteří ho oslepili. Pak vztáhl ruku do stroje — a vše najednou utichlo. Hodiny se zastavily. Lidé běželi na radnici — a na zemi vedle stroje hodin našli umírajícího mistra Hanuše.
A orloj stál a stál, a dlouho nebylo nikoho, kdo by ho spravil.
Множественное число существительных мужского и среднего рода
И. | studenti | závody | města |
Р. | studentů | závodů | měst |
Д. | studentům | závodům | městům |
В. | studenty | závody | města |
З. | studenti! | závody! | města! |
П. | o studentech | o závodech | o městech |
Т. | studenty | závody | městy |
Существительные мужского и среднего рода, склоняющиеся по образцу student, závod, město, имеют в дательном, предложном и творительном падежах множественного числа одинаковые окончания:
Окончание -y имеют в именительном падеже множественного числа мужского рода только неодушевленные существительные: závod — závody, sad — sady, rohlík — rohlíky, moučník — moučníky, knedlík — knedlíky.
У одушевленных существительных мужского рода в именительном падеже множественного числа используются три окончания: -i, -ové, -é. Самым распространенным является окончание -i. Перед этим окончанием происходит смягчение согласных d, t, n и чередование k—c, h—z, ch—š, r—ř, например: kamarád — kamarádi, delegát — delegáti, Gruzín — Gruzíni, Slovák — Slováci, vrah — vrazi, Čech - Češi, profesor — profesoři.
Фамилии и личные имена, односложные и некоторые двусложные названия народностей и национальностей, слова иностранного происхождения на -f, -g, -l, -(o)m, а также некоторые частотные существительные мужского рода оканчиваются в именительном падеже множественного числа на -ové: Pavel — Pavlové, Novák — Novákové, Rus — Rusové, Arab — Arabové, filozof — filozofové, filolog — filologové, generál — generálové, ekonom — ekonomové, syn — synové, pán — pánové.
Существительные на -an оканчиваются во множественном числе на -é: Pražan — Pražané, měšťan — měšťané, občan — občané.
В отличие от русского языка, у одушевленных существительных во множественном числе винительный надеж не совпадает с родительным. И одушевленные, и неодушевленные существительные оканчиваются на -y: Vidím studenty. Poslouchám profesory. Znám dělníky. Zdravím dělníky. Zdravím delegáty. Očekáváme hosty. Máme sešity, lístky, obědy.
У существительных мужского рода на -k, -g, -h, -ch в предложном падеже вместо окончания -ech используется окончание -ích, перед которым происходит чередование k—c, h/g—z, ch—š: Slovák — o Slovácích, pstruh — o pstruzích, filolog — o filolozích, Čech — o Češích.
Упражнения
1. Повторите порядок чешского алфавита (см. 1 урок)
2. Расположите в алфавитном порядке следующие фамилии композиторов:
Smetana, Dvořák, Janáček, Fibich, Suk, Novák, Förster, Suchoň, Dobiáš, Sommer, Cikker.
3. Переведите:
О театрах, делегатах, заводах, городах, окнах; к профессорам, ученикам, делегатам, городам, рабочим; с заводами, окнами, билетами, номерами.
4. Образуйте и напишите именительный и винительный падежи множественного числа:
Student, profesor, Polák, Slovák, Čech, doktor, bratr, rolník, lenoch, moučník, knedlík, rohlík.
5. Образуйте множественное число:
Do Moskvy přijel student z České republiky. Profesor přednášel o literatuře. Delegát přijel do Prahy. Inženýr z naší továrny jel na Slovensko. Znáte profesora této fakulty? Představím vám inženýra z našeho závodu.
6. Поставьте существительные, взятые в скобки, в соответствующем падеже множественного числа:
Znáte všechny (profesor) této university? Očekáváme na nádraží (delegát) . Setkali jsme se tam s (Polák, Čech, Slovák, Bulhar) . Seznámili jsme se s několika (profesor) .
7. Переведите на русский язык (письменно):
Drazí přátelé, dovolte, abych Vám jménem všech našich kolegů upřímně poděkoval za Vaše srdečné uvítání. Jsme šťastni, že jsme se mohli s Vámi seznámit. Cítili jsme se jako doma. Nikdy na Vás a na Vaši krásnou zemi nezapomeneme.
Свой текст переведите на чешский язык и сравните с оригиналом:
8. Переведите и напишите под диктовку: